Sammanställning över Rangsta Båtklubbs historik av Henrik Winberg

För dem senast 10 åren (sk rullande system) finns bokslut mm i pärmsystem på kontoret.

 

 

1959

 

1959 på våren satt några gubbar vid Rangsta brygga och pratade och tittade ut över viken där det låg några småbåtar här och var i vassen. Där fanns också en enkel spång, en gammal fiskebrygga och resterna av en ångbåtsbrygga sedan 1850-talet. Tanken ”om vi skulle ta och starta en båtklubb” kom upp. Sagt och gjort.

Det allra första mötet ägde rum en sommardag för 60 år sedan ...….den 9/6 1959 kallade Erik Lundberg samman Karl-Erik Nordenberg, Per Holm, Harry Eriksson, Börje Wahlberg, Hans Axelsson, Rolf Eriksson samt Lars Johansson, för att diskutera bildandet av en eventuell båtklubb.  Första uppdraget fick Erik Lundberg, Per Holm och Börje Wahlberg. De skulle uppsöka Ragnar Holwaster med förfrågan om upplåtelse av mark. Harry Eriksson fick i uppdrag att fråga Filip Johansson om överlåtelse av den befintliga bryggan. Harry Eriksson fick i uppdrag att fråga Filip Johansson om överlåtelse av den befintliga bryggan.

 

9:e juni första mötet.

 

1960

 

Beslöts att att hamnkapten får fri båtplats och fritt medlemskap.

1961

 

Ny brygga för småbåtar (Red. Anm. troligen pontonbrygga).

Första festkommittén fick i uppdrag att anordna knytkalas för medlemmarna.

1962

 

Phlip Johansson ordf. 1962 och 1963

1963

 

”Lite intresse för klubbarbete” från styrelseberättelsen

Begärt hjälp från Sorunda kommun angående oklarheter om ägare till marken

1964

 

Nytt markavtal med markägare gäller i 10 år.

Arrendeavtal med fastigheten Grimsta undertecknat av Ragnar Holwaster

Klubben vill ha hjälp med bryggkostnader om 10 000 kr av Sorunda  kommun.

Bryggan skadad av is. Alla medlemmar kallades till reparationsarbete

Bryggavgift roddbåt 15 kr, campingbåt 25 kr och Större båtar 35 kr.

Gerhard Ericsson ordf.

1965

 

Båtvimplar togs fram till det facila priset av 15:-

1966

 

Klubben anordnat lotteriverksamhet.

Skogshuggning i Tyrved för virke till brygga

Arrendeavtal med fastigheten Rangsta undertecknat av Göran Nilsson

1967

 

Herbert Nilsson ordf. 88 medlemmar.

Gått med i SMF, Saltsjöns Motorbåtsförbund

1968

 

Tillstånd för flytbrygga om max 30 båtplatser.

1969

 

Herbert Nilsson ordf. 138 medlemmar. 98 båtplatser

Stormen förstörde 3 st bryggor.

Förhandlar om att lägga permanenta bryggor (istf flytbryggor) med Sorunda kommun.

Fiskebryggan får hyras för 100:-/år

Sörmlandsregattan vid Fifong

Högsta hastighet vid Rangsta 5 knop

1970

 

Arkholmen. Fick disponera den gm personliga kontakter. Som betalning köra ut pensionärer 2 ggr per år, att vi röjer upp,  tar häsyn till fägellivet samt anordnar torrklosett

D-bryggan klar, 56 m pålad. Innan med pontoner.

Tillstånd till att bygga klubbstuga.

Tillstånd av kommun att bygga fast brygga.

1971

 

Pålning av kaj

Bygge av fast brygga

Dåliga isförhållanden. Svårt att bygga bryggor.

Dansbana på Arkholmen

1972

 

Östra bryggan ny 30m. Innan med pontoner. Är det Arkholmen som avses?

95 båtar i klubben.

Vågbrytarkommitténs förslag 91000 kr.

RBK - eko första numret. Sista under 2007?

Klubben vill att bryggorna och klubbstugan ska synas i byggnadsplanen.

Hasse Andersson drar igång ungdomssektionen.

1973

 

25-årskontraktet med Sorunda kommun bifalles.

Kajen måste förstärkas – håller på att rinna bort

1974

 

Maximera antalet medlemmar till 200.

Pontonbrygga Arkholmen ?

Sparbössan (bomben) till Arkholmen klar.

Ungdomssektionen 39 medlemmar. Optimistjolle inköpt.

Pensionärsutflykt till Arkholmen.

Fyrklubbstävling anordnades av RBK som utgår från Arkholmen.

1975

 

Beslut att köpa kran till rimligt pris.

Seglar/jolleläger på Arkholmen i 3 dagar.

19 motorbåtar och 50 segelbåtar anmälda till Sörmlandsregattan.

Hans Andersson ordf 2år.  (stämmer inte riktigt med protokollen. Är det Olle som menas?)

1976

 

Gjutning av kranplattan.

Arrendeavtal med Kommun.

Beslut att köpa kran för 18500+moms o frakt.

Arbetsdagar omfattas av 4 dagar à 5 timmar.

Ungdomssektionen 106 medlemmar och 35 jollar.

15/9 Medlem i Svenska seglarförbundet.

Förarintygkurs 18 deltagare.

Olle Andersson ordf.

1977

 

Båtrådet 2 möten under 1977.

220 medlemmar.

Olle Andersson ordf, vald på 2 år.

1978

 

Tillstånd att uppföra uthus som förråd och TC

Arbetsplikt omfattas max 15 timmar.

2 nya toaletter till Arkholmen.

Förslag diskuterades om 60 m vågbrytare.

Brist på bra is har gjort att kranplattan inte kunnat färdigställas

Toalett vid Rangsta

Oljesanering vid Arkholmen

Världsrekordtävling: uthållighet i jollesegling

1979

 

Ungdomssektionen. Bildades -72 och upphörde förmodligen 1983.   Optimistjolletävlingar. Klubbmästerskap. Södertörnskuppen. Som mest ca 100 ungdommar. Världsrekord, guiness rekord i segla länge i optimistjolle.

Ungdomssektionen – kvällsseglingar kommer att äga rum under perioden 7:e maj till den 19:e september.

Medarrangör i årets Svenska juniormästerskap som äger rum i Nynäshamn.

Byggnadslov för nybyggnad av krankaj.

Föreningsbidrag fr kommun avslås. Klubben ska finansieras med avgifter.

Båtrådet 2 möten per år.

Beslut att inte maximera båtlängd. Avgörs från fall till fall.

Diskussion om arbetspliktens (25 tim) vara eller icke vara.

1980

 

Pensionärsutflykter under 80-talet

Beslöt att inrätta materialförvaltare.

Kranplatta är klar.

Dåliga förtöjningar.

1981

 

Olle Andrsson ordf 2 år

Beslöt att max medlemmar till 250 st.

Asfaltering klar till slipen.

1982

 

Kommunutredning ang vattennära aktiviteter. Ingen hamn i Rangsta?

Pålning av C-bryggan klar

SMBF nu ca 30000 medlemmar

300 kr till Sjöräddningssällskapet

35-40 ungdomar deltagit i ungdomssektionens verksamhet.

Beslöt att fortsätta med arbetsgruppen för vågbrytare.

Politiker inbjudna för att svara på frågor om båtskatt.

1983

 

Vågbrytarkommittén har sänt skrivelse till Fiskeriföreningen för besked hurvida en vågbrytare kan tänkats kopplas till fiskebryggan.

Klubben har godkänt att ungdomssektionen kan får börja med brädsegling.

Jolleseglingen har minskat. Eventuellt lägga ner seglingen 1984 pga lågt deltagande.

Tagit vandringspris som är uppsatt mellan Klubben och Sorunda båtklubb.

Dragets kanal återställd. Kostnad ca 200000 kr

Högvattnet gick långt upp på parkeringen.

Beslöt att tillsätta Arkholmskommitté 1984 istället för arbetsgruppen.

1984

 

El till D-bryggan.

Jollesektionen vilande.

Tillstånd att SBU har lista över klubbens medlemmar för att erhålla tidnigen Båtliv gratis.

Ordningsregler för Arkholmen framtagna.

Båtrådsmöte med klubbarna. Rangsta Båtklubb. Nynäshamns Segelsällskap och Motorbåtsklubb, Filipsholmen Båtklubb, Båtklubben Triton, Stora Vikas Båtklubb, Lisö Båtsällskap, Sorunda Båtklubb och Ösmo Båtklubb.

1985

 

En skeppsklocka skänkt som vandringspris av Anna-Lisa och Hasse Andersson.

Kvällsseglingar 23/5, 6/6 och 13/7.

Installerat flytbryggor i Arkholmens södra vik som erhållits från Sorunda Båtklubb.

Medlemsantal: 225 st och 118 bryggplatser.

Arbetsplikt 30 timmar

1986

 

Stor studie med offertunderlag för köp av bryggor. Blev istället den pålade varianten av D ?

Maxbredd 3.20 på begränsat antal platser.

RBK-U sålt materiell för 13 000 kr.

Innestående medel från Ungdomssektionen skall insättas/fonderas på speciellt konto som innehas av RBK.

Oaxens nya hamn kommer att ha ca 70 båtplatser och att det ska bli servering mm.

Pensionärsutflykt den 14/7.

Pälsjägare anlitats för att jaga mink på Arkholmen.

Begäran från Sveriges Ostkustfiskares Centralorganisation om att få bygga en kaj i anslutning till RBK´s kranplatta.

Byggt om A-bryggan

Antal medlemmar: 243. Båtkö 17 st.

1987

 

Beslöt att styrelsen ska forsätta med vågbrytaralternativet och reparation av gamla bryggorna.

Vågbrtytarkommitté tillsatt.

Medlemsenkät angående nya bryggalternativ.

Lastbilskran köptes och monteras på kranbilen för att rå på de långa stolparana.

Olle Andersson valdes till hedersmedlem.

1988

 

Skrivelse till KS om markförvärv vid Rangsta

Inköp av Y-bommar efterssom resursbrist för att sätta upp akterpålar.

Medlemsaavgift 150 kr, medlemsantal 190 st.

Beslut att gå med i seglarförbundet

1989

 

Höstmötet bestämde att vi ska ha kvar Arkholmen.

D-bryggan i dåligt skick.

Inväntar svar angående markörvärv.

Pensionärsutflykt, 97 anmälde 47 kom.

Lotteriansökan från 1969 makulerad.

1990

 

Rivning av C- och D bryggorna och ombyggnad av B-bryggan.

Pålning av vågbrytare.

Markköp av Rangsta Södra 1:4 (av kommunen)

Ombyggnad av B-bryggan

Rivning av bryggor C och D

Pålning för vågbrytare

Ny sopmaja och toalett på Arkholmen

Arbetsplikt ska återinföras. Frånvaro kostar.

Medlemslån 1.200:-. Inträdesavgift 1000 :-. Medlemsavgift 160:-

Bryggavgift 250 kr i 0,5 m intervall

 

1991

 

Köpekontrakt 1991 av mark. Förhandlingar pågått från 1988 och avslutats med fastighetregistrering 1993

Nya y-bommar

Brygginvigning 1/6

Sören Pettersson vald till ordf i 2 år

700 kr till Sjöräddningssällskapet.

Efter diskussioner mellan Rangsta-, Sorunda- och Grödinge båtklubb beslutades att RBK ska deltaga i årligen återkommande segeltävling, Arkholmen Race. Vandringspris skall inrättas

Arkholmsbössa 8000 kr.

RBK har övertagit elabonnemanget ppå elstolpen vid fiskebryggan.

Beslöt att montera bom med lås på sjösättningsrampen. Endast tillgänglig för medlemmar och räddningstjänsten.

 

1992

 

Bygglov klubbstuga

Mastkranen monterad på sin nya plats

Elström ut till bryggorna

Grundarbeten och pålyft av bodarna till nya klubbhuset

180 medlemmar

Arkhomen Race. RBk kom 2:a.

1993

 

RBK-skylt med belysning monterad.

Utbildning av besiktningsman för båtar äldre än 25 år.

Färskvattenledning till bryggorna.

Avtal med Inger Strömberg ang kioskverksamhet (3år)

Sören Pettersson vald till ordf 2 år

1994

 

Bygglov Bom till rampen.

Tillstånd fr kommun att ersätta brygga med ny brygga på Arkholmen

 

1995

 

Mats Tillbom vann Arkholmens Race

1996

 

Första styrelsemötet i nya klubbstugan 20/8.

Ryckdämpare av gummi blir obligatoriskt

”Kranen är 55 år gammal och behöver pensioneras snart”

Antal medlemmar 162 st.

Avtal med Inger Strömberg sägs upp.

Bo Svanfeldt van Arkholmen Race.

1997

 

Medelmsavgift 200kr

Antal medlemmar 146 st

Nynäshamns båtråd möte i RBK.

1998

 

Tanken nedgrävd

Avloppet indraget i klubbstugan

Diskussion om hyra kranbil istället för egen kran

Ny redskapsbod till Arkholmen

Dansbanan revs på Arkholmen

Änkan Engqvist uppvaktas med Julblomma av Olle Andersson

1999

 

Borrat brunn.

Pumphus har byggts.

Nytt kajdäck mellan brygga  B och C

Besiktning av markkranen (få anmärkningar)

Hasse A gjort RBK-skylt i trä som sätts upp på södra väggen på klubbstugan

2000

 

1500 kr till Sjöräddningssällsakpet

Nytt mastskjul har byggts

Problem med gamla jollar

Hyra klubbstugen nu möjligt för klubbmedlemmar

2001

 

Beslöt att köpa in stängsel

Lennart Ling skänkte staket men RBK stod för transporten

2 båtar har stulits under hösten.

Måla om Mastkran och sätta ditt elvinch

Ingen deltagare från RBK i Arkholmen Race

Dataprogram köpts in för medlemsregister och bokföring.

2002

 

Inträdesavgift 2200 kr

143 medlemmar

Arbetsplikt 1200 kr.  300 kr avräknas per gång.

Modernisering av elnätet inom klubbområdet med bla nytt elskåp och belysningsstolpar.

Skrivelse till kommun om att skräp och container lämnats kvar på fikebryggan

Per Nimmén valdes till hedersmedlem

2003

 

Hemsida medlem.spray.se/rbkmarina. Senare samma år rangsta.se

Brev till kommun angående bodrag till sjösättningsrampen.

Ny kabeldragning längs staketets utsida, dvs vid parkeringen.

2004

 

Renoverade kranen och fått den besiktigad.

Målade mastkranen blå.

2500 kr till Sjöräddningssällskapet

Max 1000 kg på sjösättningsrampen

Kapacitetsmätt brunnen – klarar inte båttvättar

Sorunda båtklubb hjälper till med Arkholmen mot att dess medlemmar fritt kan använda holmen.

2005

 

Vi fick nyttjanderätten av fiskekajen.

Oblongata AB villig att låta oss arrendera Arkholmen  på samma villkor som tidigare.

2006

 

Vi inleder ett samarbete med Sorunda båtklubb om skötseln av Arkholmen.

2007

 

Beslut och inköp av ny A-brygga av trä/betong

Bottenrensning

Grävning för kabel eller vatten (?) runt klubbstugan.

Ny septitank,

Uppsättning av stekt vid boden mot badet påbörjades.

2008

 

Ny B-bryggan. Byts till flytbrygga trä/betong.

2009

 

Kranbilar. Test som alternativ till egen kran

Nya el-stolpar på A o B bryggan.

50-års fest!

2010

 

Stölder av båtmotorer. Båtarna flyttande inne i Grimsta viken

Skylt med Max 3 knop sätts upp

2011

 

 

2012

 

Ny C-brygga. Trä/betong.

Vågdämp på D-bryggan + lagning av bryggan

 

 

 

2013

 

Belysningen på gräsmattan. Fd vägamarturer.

Medlemmar ställde upp som funktionärer i Ultra tri.

2014

 

Bokhylla för dem som vill skänka böcker

Blev av med alla skrotbåtarna efter 4 års övertalning.

2015

 

Toatömningsvagn inköp

Dränerade inhängnande planen vid boden

Märkning av båtar obligatoriskt.

2016

 

Nytt tak på boden.

Ny ramp av plåt

2017

 

 

2018

 

Kranavveckling.

2 nya landplatser, östra delen.

Segeltävlingen ”Winbergs kanna” instiftades

2019

 

Byggnad för toatömningsvagn klar